اولین همایش ملی خواندن

[کنفرانس،همایش، سمینار]
سنندج - دانشگاه کردستان
برگزارکننده: دانشگاه کردستان با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی کشور
تاریخ شروع: پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - تاریخ پایان: جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴
تلفن تماس با دبیرخانه: 08733622701 - 087336242006
نمابر:
آدرس وب سایت:
آدرس ایمیل:
محور اول) مبانی نظری و معرفتی خواندن:
نظریه های خواندن، مدل ها و روش های آموزش خواندن، معرفت شناسی خواندن (خواندن از دیدگاه های متفاوت معرفتی مانند ساختار گرایی، نظریه انتقادی، سازندگرایی، اثبات گرایی، هرمنوتیک)، هستی شناسی خواندن (ماهیت خواندن، انواع خواندن: از نظر انتقادی و خواندن برای لذت، از نظر نوع منابع مورد استفاده، از نظر عمق و گستردگی)، تحلیل پدیدار شناختی فرایند خواندن (مراحل رشد خواندن، خواندن و حواس، خواندن و هوش، خواندن و یادگیری زبان، خواندن و فرایندهای ذهنی، فراشناخت و خواندن- اهداف و راهبردهای خواندن، رشد فکری، تفکر انتقادی، دامنه لغات، هماهنگی یا تضاد با نویسنده)، خواندن و تنوع فرهنگی، تنوع زبانی، تنوع سواد و پویایی، خواندن و قشرهای اجتماع ( رشته و مقطع تحصیلی، جنسیت، مشاغل)، خواندن و سواد اطلاعاتی، فناوری اطلاعات و خواندن، رابطه خواندن و سرمایه اقتصادی، سرمایه سیاسی، سرمایه اجتماعی، خواندن و مشارکت اجتماعی، خواندن و تغییرات جهانی (تغییرات فناوری، اجتماعی، ارتباطی، رسانه ای)، خواندن خارج از سیستم آموزشی (شبکه های اجتماعی- زبان قرار دادی شبکه های اجتماعی، خواندن مواد تفننی، خواندن در محیط کار)، خواندن و بافت (خواندن و حوزه های علمی و شغلی گوناگون)
محور دوم) خواندن و لایه های مدیریتی (ارزش ها، باورها، آداب و رسوم، قوانین و مقررات، مجریان):
خواندن و احزاب سیاسی، خواندن و آزادی بیان، خواندن و انجمن های غیر دولتی، خواندن و دسترس پذیری منابع، خواندن و نظام های ملی مدیریت اطلاعات و منابع علمی
محور سوم) خواندن و نهادهای فرهنگی:
نهاد کتابخانه های عمومی و خواندن، ارشاد اسلامی و خواندن، سازمان تبلیغات اسلامی و خواندن، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و خواندن، مساجد و خواندن، رسانه ها و خواندن
محور چهارم) خانواده و خواندن:
خواندن با/برای کودکان، قصه گویی و خواندن، گفتگو و خواندن، اقتصاد خانواده، فرهنگ خانواده، جمعیت خانواده
محور پنجم) نظام آموزش و پرورش و خواندن:
معلمان و خواندن، نقش آزمون ها برعادات خواندن، محتوای کتب درسی و خواندن، مؤلفین کتب درسی و خواندن، رویکردهای مختلف آموزش و خواندن (معلم محور، یادگیرنده محور، کتاب محور)، روش های تدریس و خواندن (توجه به نظریه های یادگیری و خواندن)، سنجس و اندازه گیری رفتار خواندن در آموزش و پرورش، کتابخانه های آموزشگاهی (کتابداران و مشاوران خواندن، منابع و مجموعه سازی، فضای خواندن)، مدارس غیر انتفاعی و خواندن ————————————————————–
نهضت سواد آموزی و خواندن: الف) آموزش بزرگسالان (مبانی نظری، اهمیت و نقش خواندن در بزرگسالان) ب) آموزشیاران و خواندن (مهارتها و تخصص های لازم، معیارها و شیوه های جذب آموزشیاران کارآمد، مسائل شغلی، …) ج) جامعه و تمایل به سوادآموزی (روش های مؤثر ایجاد انگیزه و جذب بی سوادان) د) مدیریت رفع بی سوادی و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی (برنامه های بهره مندی از نیروها و امکانات جامعه، مشارکت سایر نهادها و مراکز آموزشی) ه) تولید محتوا و خواندن (بسترهای تولید محتوا، معیارهای تولید محتوا، تخصص ها و مهارتهای تولید محتوا، …) و) بزرگسالان نوسواد و تداوم خواندن (جلوگیری از بازگشت به بیسوادی) ————————————
محور ششم) آموزش عالی و خواندن:
آموزشگران(استادان) و خواندن، محتوای واحدهای آموزشی و خواندن، اهداف و کارکردهای آموزش عالی و خواندن، کتابخانه های دانشگاهی و خواندن، روش تدریس و خواندن، جامعه پذیر نمودن فرهنگ خواندن در دانشگاه، خواندن و مهارت های نوشتن، درک کردن و گفتگو کردن و ارائه کردن و برقراری ارتباط، خواندن و آموزش مجازی، خواندن و موفقیت های علمی دانشجویان، سنجس و اندازه گیری رفتار خواندن در آموزش عالی، نقش آزمون های کنکوری در خواندن، نقش سطح علمی، نوع، و اعتبار دانشگاه ها در خواندن، پذیرش بدون دانشجو و خواندن
محور هفتم) صنعت نشر و خواندن:
نقش نویسندگان در خواندن، نقش ناشران در خواندن، سوبسید کاغذ و خواندن، نمایشگاه های کتاب و خواندن، وضعیت توزیع کتاب و خواندن، تیراژ کتاب و خواندن، درآمد و خواندن، خواندن و تنوع و گستره انتشارات، خواندن و ممیزی
محور هشتم) خواندن و محیط الکترونیکی و مجازی
خواندن و ابزارهای الکترونیکی، خواندن و روش های دسترسی الکترونیکی، خواندن و مهارت های دنیای دیجیتال، خواندن و شکاف دیجیتالی، مسائل و چالش های خواندن در محیط دیجیتال

مسئول یا دبیر همایش: آقای دکتر سید مهدی حسینی
امکان ارسال مقاله: بله