دومین کنفرانس بین‌المللی شهروند الکترونیک و تلفن‌همراه

دسته: دسته‌بندی نشده
دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰
2th International Conference on ECitizen and Cellphone
[کنفرانس،همایش، سمینار]
تهران - سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی
برگزارکننده: موسسه بین‌المللی خدمات مدیریت و فنآوری رشد قلم‌چی

تاریخ شروع: دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - تاریخ پایان: سه شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰

تلفن تماس با دبیرخانه: 22967763, 22964392, 22964396-021
نمابر: 22967769-021
آدرس وب سایت:
آدرس ایمیل: info@icecc.net

محور های کنفرانس عبارتند از :

۱. بررسی راهکارها، راهبردها، چالش ها و فعالیت های انجام شده و یا قابل انجام خدمات الکترونیک در بخش های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، صنعتی، تجاری، اقتصادی و بهداشتی با استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات همراه

(Mobile ICT) در حوزه های :

۱.۱. تجارت الکترونیک

۱.۲. بیمه الکترونیک

۱.۳. بازاریابی الکترونیک

۱.۴. شهرداری الکترونیک

۱.۵. بانکداری الکترونیک

۱.۶. روابط عمومی الکترونیک

۱.۷. گردشگری الکترونیک

۱.۸. آموزش الکترونیک

۱.۹. سلامت الکترونیک

۱.۱۰. پزشکی الکترونیک

۱.۱۱ تحقیقات الکترونیک

۱.۱۲ حمل و نقل الکترونیک

۱.۱۳ گمرک الکترونیک

۱.۱۴ پلیس الکترونیک

۱.۱۵ امنیت الکترونیک

۱.۱۶ تامین اجتماعی الکترونیک

۱.۱۷ دولت الکترونیک

۱.۱۸ خرید الکترونیک

۱.۱۹ خانه داری الکترونیک

۱.۲۰ کودک الکترونیک

۲.بررسی کارکردهای رسانه ای و نیز تبلیغاتی فنآوری اطلاعات و ارتباطات همراه.

۳. مطالعه موردی کشور ها، سازمانها، نهاد ها، شرکت ها و پروژه های موفق در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات همراه .

۴. تاثیرات بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات همراه در دسترسی برابر آحاد جامعه به خدمات دولت الکترونیک، بهبود محیط زیست، و شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و چشم انداز آینده.

۵. بررسی طیف تاثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات همراه در کاهش ترافیک و سفر‏های زاید شهری، درون شهری و آسایش شهروندان .

۶. امنیت در فنآوری اطلاعات و ارتباطات همراه .

۷. ظرفیت های فنآوری اطلاعات و ارتباطات همراه و فرصت های سرمایه گذاری .

موضوعات کنفرانس:

بانکداری همراه

سلامت همراه

توریسم همراه

تجارت همراه

آموزش همراه

امنیت اطلاعات

اس ام اس

رایانش ابری (Cloud Computing)

CMS

اطلاع رسانی و اخبار همراه

نسل سوم تلفن همراه

اینترنت همراه

دورکاری

زیرساختهای تلفن همراه

ترافیک همراه

WiMAX

Wi-Fi

مکان یابی (GPS)

RFID

اتوماسیون (Automation)

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IPCamera)



امروزه با پدیده هایی چون دولت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیک، صنعت الکترونیک و… رو به رو هستیم. زندگی در یک شهر الکترونیک و جامعه اطلاعاتی نیازمند بسترهای الکترونیک است. شهروندی که در این جامعه زندگی می‌کند، یک شهروند الکترونیک نامیده می شود که باید مهارت های لازم برای استفاده از خدمات برخط (Online)را فرا گرفته و برای این نوع زندگی و تعاملات ارتباطاتی آن آماده شود.

طبق تعریف، دولت الکترونیک به معنای فراهم آوردن شرایطی است که در آن دولتها بتوانند خدمات خود را به صورت شبانه روزی در اختیار شهروندان قرار دهند. با بررسی دولت الکترونیک در کشورهاي دیگر به این نتیجه می­رسیم که هدف غایی این دولت ها، خدمت رسانی مطلوب تر، با هزینه کمتر و ارزش افزوده بیشتر به شهروندان است.

همچنین طبق تعریف، شهروند الکترونیک، فردی است که مهارت استفاده از ابزارهایفناوری اطلاعات و ارتباطات شامل رایانه واینترنت و تلفن همراه و سایر ابزار های نوین را داشته باشد و بتواند از این ابزارها در جهت انجام امور زندگی روزمره خودمانند ثبت نام در موارد مختلف، امور بانکی، تماس با ادارات، شرکت در نظر سنجی، Tele working و سایر امور استفاده نماید.

تحقق شهروند الکترونیک موجب تحقق مزایای متعددی برای جوامع، ملت ها و دولتهاست که اصلاح الگوی مصرف، کاهش فساد مالی، افزایش بهره وری (تحقق شعار ارزشمند همت مضاعف و کار مضاعف)، کاهش مصرف سوخت و آلاینده های مضر، کاهش بار ترافيكي، کاهش هزینه تمام شده، افزایش دانش، صرفه جویی چشمگیر در زمان، برقراری عدالت اجتماعی، افزایش سطح مشارکت مردم و مدیریت بهینه، تنها تعداد اندکی از فواید تحقق آن هستند.

تحقق کامل شهروند الکترونیک، علاوه بر نیاز به زیر ساخت‏هاي مناسب سخت افزاری و نرم­افزاری، محتاج فرهنگ سازی و آموزش گسترده شهروندان است که بسیار هزینه بر و زمان بر می­باشد.

اما نکته مهم در اینجاست؛ مطابق نتایج بدست آمده در جوامع پیشرو در تحقق شهروند الکترونیک، امروزه تلفن همراه، محبوب ترین و پر مخاطب ترین وسیله الکترونیک دنیاست و از آنجا که برای کاربری نیاز به آموزش کمتری نسبت به رایانه دارد و در دسترس ترین وسیله الکترونیکی با قابلیت انجام بخش عمده‏ای از کارکردهای مورد نیاز شهروند الکترونیک است، به عنوان مناسب ترین ابزار شهروند الکترونیک شناخته شده است.

نکته قابل توجه آن است که تحقق شهروند الکترونیک بر روی تلفن همراه، نیازمند زیر ساخت­های کمتر و ارزان‏تری نسبت به راه حل های مبتنی بر رایانه‏ است و این خود موجب توسعه روز‏افزون کارکردهای شهروند الکترونیک در جوامع به نسبه کمتر برخوردار، از لحاظ زیر ساختهای IT در جهان شده است.

با توجه به نیاز های کلیدی توسعه کشور و عنایت به مطالب فوق الذکر، به این نتیجه رسیدیم که کاربردی­ترین و موثرترین وسیله برای تحقق مناسب شهروند الکترونیک در کشور عزیزمان ایران، تمرکز بر پلتفورم تلفن همراه می باشد. لذا برنامه‏ریزی های لازم برای برگزاری این کنفرانس با عنایت به فناوری محوری موبایل صورت گرفت.


مسئول یا دبیر همایش: جناب آقای دکتر محمد قلم‌چی
امکان ارسال مقاله: بله
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 841
برچسب ها: