دومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی

دسته: مهندسی و تکنولوژی
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
2nd National Conference of Cyber Space and Cultural Changes (CSCC 2016)
[کنفرانس،همایش، سمینار]
تبریز - دانشگاه پیام نور
برگزارکننده: دانشگاه پیام نور مرکز تبریز

تاریخ شروع: چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - تاریخ پایان: چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

تلفن تماس با دبیرخانه: 09147790512
نمابر:
آدرس وب سایت:
آدرس ایمیل:

محورها، شاخه­ ها و زمینه­ های دومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی:

۱) شناسایی عناصر سازنده و موثر فضای سایبری بر فرهنگ (وبلاگ­ها، شبکه­ های اجتماعی، رسانه­ های مجازی، تلویزیون اینترنتی، محتوی مجازی، آموزش مجازی، دولت الکترونیک، صنایع چند رسانه ای، صنعت سینما، رسانه های ماهواره ای)

۲) تعامل فرهنگ و فضای سایبری (انتشار مطلوب و قانونمند عقاید، رعایت ضوابط تعامل در فضای مجازی، استفاده مناسب از ظرفیت­های سایبری، انتشار منطقی و مطلوب عقاید، همکاری­های گروهی سازنده، تجدید ارزش­ها)

۳) فضای سایبری و تحولات امور فردی و اجتماعی شهروندان (هویت­ یابی حقیقی و حقوقی مجازی، اخلاق فضای سایبری، مدرنیسم مجازی، آموزش­های همگانی سایبری، گرایش­های دینی و اعتقادی، قومیت گرایی سایبری، دانشگاه و فضای سایبری، خانواده و فضای سایبری)

۴) نقش الگوهای مثبت فرهنگی در فضا و جرایم سایبری (جرم شناسی سایبری، ریشه یابی جرایم رایانه­ ای، زمینه­ های خانوادگی و اجتماعی جرایم رایانه­ ای، مبانی فرهنگی جلوگیری از وقوع جرایم رایانه ­ای)

۵) تعامل فرهنگی فضای سایبری و اقتصاد (تاثیر محصولات فرهنگی سایبری بر خروج ارز از کشور، الگوهای فرهنگی سایبری و رونق اقتصادی، ظرفیت های فرهنگی سایبری در اشتغال زایی، فرهنگ سازی تجارت الکترونیک، تعامل سه طرفه گردش آزاد اطلاعات، گردش سرمایه و جریانهای فرهنگی)

۶) تحلیل الگوهای فرهنگی- سایبری از منظر علوم شناختی (Cognitive Science): مدلهای شناختی علمی، تحلیلی و کاربردی نظریه­های روان‌شناسی، فلسفه ذهن و فکر، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی در تدوین، مدلسازی و پیاده سازی الگوهای رفتاری و کارکردی فرهنگی-سایبری

(علوم شناختی به پژوهش علمی دربارهٔ ذهن و مغز انسان می پردازد و موضوعی بین رشته ای در حوزه های روان‌شناسی، فلسفه ذهن و فکر، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی است. به عنوان مثال از جمله اهداف اصلی این رشته پژوهش در زمینه بینایی، تفکر و استدلال کردن، حافظه، توجه، یادگیری، و مباحثی مربوط به زبان می‌باشد که همگی از عوامل مهم در شکل دهی الگوهای فرهنگی در فضای سایبری هستند)

۷) مدلسازی ریاضی و کامپیوتری الگوهای فرهنگی – سایبری

۸) معضلات و چالش های معاصر فرهنگی – سایبری: جنگ تمدنها، بصری شدن فرهنگ جامعه، گفتگوی تمدنها، تعامل نسبیت گروی فرهنگی و اخلاقی،



امروزه فضای سایبری و سایر امکانات مهندسی فناوری اطلاعات، تاثیرات فرهنگی و اخلاقی شگرفی بر جوامع داشته و می توان ادعا کرد که شناخت بیشتر از مهندسی فناوری اطلاعات، شناخت بیشتر در امور اجتماعی و فرهنگی نیز محسوب می شود. لذا بررسی و مطالعه تاثیرگذاری صنایع فناوری اطلاعات بر جریانهای اجتماعی و فرهنگی، خود مقوله ای مهم محسوب شده بطوریکه اندیشمندان و مسئولین گرامی نیز بارها نگرانی­ها و انتظارات مورد نظر خود را در این زمینه مطرح نموده اند. هدف اين کنفرانس مطالعه و بررسي کالاها و محصولات سايبري فرهنگي و تاثيرگذاري آنها بر تحولات فرهنگي جامعه است. با توجه به اينکه صنعت اينترنت و جهان مجازي به سرعت در حال گسترش است، لذا تاثيرگذاري ارتباطات بر ارزش­هاي اجتماعي نيز به سرعت در حال گسترش مي­باشد. در نتيجه تبديل ارزشها به ضد ارزش يا برعکس تبديل ضد ارزشها به ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي شتاب نگران کننده اي يافته است.
با توجه به اینکه تحولات فرهنگی ناشی از عصر اطلاعات بر همه اقشار جامعه تاثیر گذار خواهد بود، لذا اتخاذ سیاست ها و شیوه های درست فکری و عملی در این راستا نیاز به هم اندیشی و هم آوایی مسئولین و اندیشمندان گرامی دارد. در همين راستا دبیرخانه دائمی کنفرانس تلاش مي­نمايد با اتکاء به نظرات و عقايد محققين و دانشمندان حوزه­ هاي سايبري، فرهنگي و اجتماعی، موضوعات مهم فرهنگی- سایبری را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد و اميد است نتايج ارزنده و موثري حاصل گردد.
باید توجه داشت که امروزه همه شهروندان یک جامعه در یک رویارویی نرم با سایر فرهنگ ها و تمدن ها قرار دارند و برای حفظ هویت ملی و مذهبی خود و نیز برای کسب موفقیت بیشتر در این رویارویی، نیازمند اندیشیدن و تولید محصولات فرهنگی بومی هستند.



مسئول یا دبیر همایش: دکتر محسن حیدریان
امکان ارسال مقاله: بله
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 663
برچسب ها: